ADHD ADD Werk - Passende baan

.

ADHD / ADD en Werk

Heb jij ADHD of ADD en wil je ontdekken wat voor werk het beste bij jou past? Een van de specialisaties van DC Loopbaanbegeleiding is advies en coaching voor ADHD / ADDers. DC Loopbaanbegeleiding helpt je jouw sterke en zwakke kanten in kaart te brengen. En de beste bij jou passende kansen en mogelijkheden qua werk. Ook loopbaancoaching bij het zetten van daadwerkelijke stappen is mogelijk.

ADD en Werk - ADHD en Werk

.

Effecten van ADHD / ADD op werk

Sinds enkele tientallen jaren heeft neurologisch onderzoek aangetoond dat ADHD of ADD wordt veroorzaakt door een andere werking van de hersenen. In de hersenen worden minder dopamine-hormonen afgegeven, wat een aantal gevolgen heeft in het dagelijkse functioneren. Thuis, maar dus ook in je werk. De D van ADHD of ADD staat voor Disorder: een Stoornis. Het kan je leven en je loopbaan inderdaad behoorlijk verstoren. Maar er is ook hoop, dus lees verder 😉

.


.

Hoe ADHD – ADD voor werkproblemen kan zorgen

Eigenschappen van mensen met ADHD / ADD zijn in te delen in 3 categorieën:
.

1. Concentratie / aandachtsproblemen, vertraagde informatieverwerking

  • Moeite met concentreren (bijv. met lezen, een taak afmaken)
  • Snel afgeleid zijn
  • Of juist: hyperfocus, de tijd vergeten, jezelf ergens in verliezen
  • Moeite met afronden van (minder leuke) taken of projecten
  • Chaotisch zijn, slecht zijn in plannen, organiseren
  • Moeite met hoofd- en bijzaken scheiden
  • Uitstelgedrag (van taken die minder leuk zijn)
  • Vergeetachtig zijn of vaak dingen kwijtraken
  • Regelmatig te laat komen, afspraken vergeten
  • Moeite hebben met luisteren, aandacht bij een gesprek houden
  • Moeite om langere tijd een baan leuk te vinden
  • Slordig, details vergeten
  • Moeite met snel en adequaat te reageren op onverwachte situaties of verzoeken
  • Moeite met afronden van school studie en daarom…
  • (Gevoel hebben van) onder niveau werken, meer in je mars hebben
    .

2. Impulsief / snel handelen

  • (Te) snel beslissingen maken / tot actie overgaan
  • Snel verveeld, werk snel saai vinden, vaak van banen verwisseld
  • Grote behoefte aan nieuwe prikkels, steeds zoeken naar nieuwe uitdaging
  • Snel geïrriteerd / prikkelbaar
  • Kinderlijk / onvolwassen overkomen/handelen
  • Te snel ondoordachte (en daardoor soms botte) opmerkingen maken
  • Moeite met houden aan budget
  • Te veel nieuwe initiatieven of projecten starten
  • Te snel ontslag nemen
  • Te snel een baan aannemen
  • Soms vanwege verslavingsneiging problemen met functioneren
    .

ADD en werkproblemen

.

3. Onrustig, druk zijn (hyperactiviteit: minder/niet bij ADD)

  • Druk of altijd actief zijn, altijd onrustig of gestrest voelen
  • Moeite hebben met kantoorwerk, stilzitten
  • Slecht kunnen ontspannen
  • Snel overspannen
  • Stemmingswisselingen
  • Ongeduldig handelen
  • Moeite hebben met luisteren, te snel en veel praten / handelen
  • Moeite met veel verschillende verantwoordelijkheden/taken
  • Vanwege slaapproblemen onvoldoende uitgerust voor werk

.

Hoe succesvol zijn met ADD / ADHD in werk?

Deze symptomen van ADHD kunnen zorgen voor een neerwaartse spiraal in je werk en zelfvertrouwen. Mensen die van zichzelf weten dat ze ADHD / ADD hebben (een diagnose hebben) en medicatie gebruiken, hebben vaak al meer inzicht in hun sterke en zwakke kanten. Maar passend werk vinden en vasthouden, kan gezien bovenstaande kenmerken vaak een grote uitdaging zijn.

DC Loopbaanbegeleiding helpt je graag verder om passend werk, een passende baan te vinden. Een pad, een route die bij jou past. Die je in je kracht zet.
.

.ADHD ADD Beroepen - loopbaancoach loopbaanadvies

.
Positieve eigenschappen van ADHD / ADD

Behalve nadelen, hebben ADHD / ADDers ook kwaliteiten die ingezet kunnen worden voor succes. ADHDers / ADDers zijn vaak:

  • Energiek, gedreven, fanatiek, enthousiast
  • Flexibel (floreren bij vrijheid / afwisseling)
  • Creatief, probleemoplossend, innovatief
  • Sociaal, humor, extravert, vriendelijk
  • Intelligent, snel inzicht, frisse perspectieven
  • Risico / uitdaging durven aangaan
  • Hyperfocus, dingen in korte tijd kunnen verwezenlijken
  • Snel kunnen aanpassen, veerkrachtig / over tegenslagen heen kunnen zetten
  • Ondernemerskwaliteiten
  • Expressief, kartrekkers

.

Wat zijn de beste banen voor mensen met ADHD / ADD?

Vanuit mijn ervaring als loopbaancoach, zou ik niet direct zeggen dat er typische beroepen zijn die echt wel of echt niet passen bij ADHD / ADD. Daarvoor is persoon toch echt te uniek.

Banen voor mensen met ADD

In grote lijnen zou je misschien best kunnen zeggen dat creatieve beroepen, (zelfstandig) ondernemerschap en beroepen waarin je in contact staat met mensen goed zouden kunnen passen, maar dat hangt tegelijkertijd toch ook wel weer af van diverse persoonlijke factoren.

Soms is creatief, té creatief en te chaotisch. En ondernemerschap afwisselend, maar vraagt het ook teveel organisatievermogen.

Voor veel ADHDers of ADDers worden beroepen zoals boekhouding of administratief werk snel saai. En vragen beroepen met strakke deadlines zoals projectleiding of evenementenplanning teveel ‘executieve, organisatievaardigheden’ die juist vaak ontbreken. Toch is het niet uitgesloten dat – in bepaalde vorm – er ook passende opties in dit soort beroepsgroepen zijn te vinden.
.

Bekende en succesvolle mensen met ADHD / ADD

Werk en ADHD

Als je het onderstaande lijstje ziet van een aantal bekende ADHD-ers / ADD-ers (en hun beroepen), dan is ADHD / ADD niet iets om je voor te schamen, toch? En ook hoopvol!

  • Anna Gimbrère – De Mol 2024
  • Tygo Gernandt – Acteur
  • Freek Vonk – Bioloog – TV-presentator
  • Jochem Meyer – Cabaretier
  • Georgina Verbaan – Actrice
  • Paul de Leeuw – Presentator
  • Charlie Luske – Zanger
  • Brigitte Kaandorp – Cabaretier
  • Justin Timberlake – Zanger
  • Justin Bieber – Zanger
  • Will Smith – Acteur, rapper
  • Albert Einstein – Wetenschapper
  • Walt Disney – Wie kent hem niet?
  • Steven Spielberg – Regisseur
  • Jamie Oliver – TV kok
  • Richard Branson – Miljardair
  • Bill Gates – Miljardair
    .

Hoe DC Loopbaanbegeleiding helpt bij ADHD / ADD?

DC Loopbaanbegeleiding helpt je concreet antwoorden te krijgen op jouw loopbaanvragen door:

  1. Loopbaanadvies
    Advies over passend werk en mogelijkheden. Ontdek jouw mogelijkheden ondanks je CV met veel wisselingen of gebrek aan diploma’s.  DC Loopbaanbegeleiding helpt je de concrete mogelijkheden in korte tijd in kaart te brengen. Mogelijkheden waarmee je weer zelfvertrouwen kan gaan opbouwen.
    .
  2. Loopbaancoaching
    Naast loopbaanadvies bieden we ook coaching bij het in actie komen en om je mentale blokkades uit de weg te ruimen. Ontdek dat er meer ècht meer mogelijk is dan je denkt, ga aan de slag met daadwerkelijke stappen.
    .
  3. Sollicitatie Training
    Training specifiek gericht op het solliciteren. Met behulp van sollicitatie-coaching en training van DC Loopbaanbegeleiding helpen we je je zó te profileren in je CV, op LinkedIn en een sollicitatiegesprek, dat je jezelf in een positief daglicht kan zetten, zonder jezelf beter voor te hoeven doen.
    .
  4. Training Ondernemen
    Veel ADHDers / ADDers hebben veel kwaliteiten die bij een ondernemers / ZPPer profiel passen. DC Loopbaanbegeleiding helpt je een passend plan en focus te bepalen en uit te werken.
    .
  5. Outplacementtraject
    Heb jij ontslag gekregen? Je baan kwijt geraakt? DC Loopbaanbegeleiding helpt je van A naar B.
    .
  6. Re-integratie 2e spoor begeleiding
    Ben jij in een burn-out terecht en moet en / of wil je gaan re-integreren in ander werk? Een Tweede Spoor begeleidingstraject biedt alle coaching en training die hiervoor nodig is.

.

5 (loopbaan)tips bij ADHD – ADD

Alvast 5 tips om zelf mee te beginnen.

  1. Zorg ervoor dat je je sterke en zwakke punten kraakhelder hebt
    Allereerst is het heel belangrijk om jezelf goed te leren kennen en kraakhelder te krijgen wat voor jou wél en niet werkt als het gaat om werk.Bepaald soort werk past wel bij je en ander soort werk past niet.
    En omdat mensen met ADHD gemiddeld sneller ergens op uitgekeken raken,
    komt dit denk ik preciezer dan bij mensen zónder ADHD.
    .
  2. Vind nieuwe strategieën en hulpbronnen
    Vervolgens is het ook belangrijk om je te realiseren en om te accepteren
    dat je extra aandacht zult moeten geven aan het vinden van strategieën en hulpbronnen die je kunnen inzetten bij het omgaan met de symptomen van ADHD.Denk aan het stellen van realistische doelen en de juist prioriteiten, het gebruik maken van to-do lijstjes en het creëren van een gestructureerde werkomgeving. Tegenwoordig bestaan ook allerlei apps die je kunnen helpen bij het plannen en organiseren van taken, of tools die je herinneren aan deadlines en afspraken.
    .
  3. Zelfzorg
    Verder is – misschien ook wel meer dan gemiddeld – náást passend werk, zelfzorg ook van groot belang: Lichaamsbeweging, voldoende slaap, gezonde voeding en voldoende tijd vrijmaken voor ontspanning en relaties….
    .
  4. Ga aan de slag met je loopbaanplan
    Bekijk de Gratis Online Training
    ..
  5. Overweeg medicatie
    Gebruik je nog geen medicatie? Bespreek dit met je huisarts of een gespecialiseerde instelling. Medicatie kan een aantal negatieve symptomen meer in balans brengen.
    .

Boekentips

.
Vrijblijvend kennismaken?

Wil jij meer ontdekken over jouw mogelijkheden, voel je dan vrij om gewoon kosteloos en vrijblijvend een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek over de trajecten van DC loopbaanbegeleiding. Het verplicht je tot niks, maar helpt je altijd verder.